بوشهر- کارگاه نویسندگی «بادبانهای کلام»، به همت انجمن اهل قلم و معاونت فرهنگی رسانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، با حضور نویسندگان و هنرجویان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، مدرس کارگاه نویسندگی عصر دوشنبه در دومین نشست از سلسله کارگاههای آموزشی «بادبان های کلام» بر پیوستگی و استمرار معنادار دانش و بینش و همچنین عقل و عشق در مسیر پیشرفت و تعالی هنرجویان در عرصه نگارندگی وقایع و رویدادها تأکید کرد.
حامد یوسفی عقل را همچون فانوسی در جهت فروزش و درخشش مسیر رشد و توسعه فردی دانست و عشق را به عنوان معدن سوخت، انرژی درونی و اکسیژن معنوی، محرک و جنباننده عقل قلمداد کرد.
این نویسنده و پژوهشگر با تکیه بر اثر ماندگار «منطق الطیر» عطار نیشابوری، به مؤلفه چهارم از هفت شهر عشق عطار پرداخت و افزود: پس از طلب، عشق و معرفت، استغناء از جمله ارکان محوری در ارتقا سطح تمرکز هنرجویان بر سوژهیابی و پردازش ابعاد و زوایای یک سوژه توسط نویسنده است.
تجسم آینده و غلبه بر چالشها
مسعود عرب زاده، مدرس این دوره، به بررسی اهمیت سوژهیابی و چالشهای پیش روی نویسندگان پرداخت.
این جلسه با تأکید بر فرایند خلاقانه سوژهیابی آغاز شد و عرب زاده بر لزوم حضور در برنامههای هنری مانند نمایشگاههای نقاشی و تئاتر به عنوان ابزاری برای ایدهپردازی تاکید کرد.
عضو هیئت رئیسه انجمن اهل قلم استان بوشهر بیان کرد: نویسنده هیچگاه نباید در مسیر خود ناامید یا بیانگیزه شود، چرا که ممکن است لحظه ناامیدی دقیقاً همان لحظهای باشد که به موفقیت نزدیک میشود.
وی ادامه داد: تجسم آینده نویسندگی و جایگاه فردی هر نویسنده، میتواند به حل آسانتر مشکلات و چالشهای راه کمک کند.
عرب زاده به تشبیه کشتی بادبانی اشاره کرد که در حال عبور از خلیج فارس است، که با طوفانها و بارانها مواجه خواهد شد، اما در نهایت به سوی آیندهای روشن در حرکت است.
این نویسنده افزود: اگر برنامهریزی هدفمند نداشته باشیم و از حوادث آینده بترسیم، به زودی ناامید شده و شانس رسیدن به مقصد را از دست خواهیم داد..
عرب زاده اذعان کرد: نویسندگان باید به صورت فشرده، مهارتهای خبرنگاری، عکاسی و دیگر هنرها را بیاموزند، چرا که این مهارتها زاویه دید و تواناییهای نویسندگی را به شدت افزایش میدهد.
اهمیت سوژهیابی در داستاننویسی
سبحان زنگی، پژوهشگر و مدرس دیگر این کارگاه، نیز به بحث درباره اهمیت سوژههای ناب در داستاننویسی پرداخت.
این پژوهشگر تأکید کرد: یک سوژه ناب تنها یک روایت ساده نیست، بلکه باید دغدغهمند باشد و به طرح مسئله بپردازد.
زنگی گفت: داستانهایی که احساسات عمیقی مانند تنهایی، امید، عشق، حسرت، بغض و… را در مخاطب ایجاد میکنند، به خاطر ملموس بودنشان، ماندگاری بیشتری دارند.
مدرس بادبانهای کلام افزود: سوژهی خوب، سوژهای نیست که قبلاً استفاده نشده باشد، بلکه آنچه اهمیت دارد، روایت، پردازش و ترکیبهای نو و تازه است.
مدرس بادبانهای کلام به جسارت و ترکیب فضاها و ژانرها برای نوشتن داستانهایی در زمینههای مدرن اشاره و مثالهایی از داستانهای کلاسیک را در فضایی معاصر مطرح کرد
از ایده تا خلق اثر
عبدالحمید جنگی، در کارگاه بادبانهای کلام، بر این نکته تأکید کرد که نویسندگی تنها استفاده از واژهها یا مهارت جملهسازی نیست، بلکه از لحظهای شروع میشود که ایده یا سوژه در ذهن نویسنده زنده میگردد.
وی توضیح داد که نویسنده با دغدغهای درونی، یک سوژه را کشف کرده و با پرورش ذهنی و هنری آن را به یک اثر مطلوب تبدیل میسازد.
جنگی با بیان اینکه ایده هسته زنده داستان یا متن ادبی است، تأکید کرد که این ایده نباید فقط یک فکر خام یا عنوان کلی باشد، بلکه باید جوهرهای از معنا باشد که نویسنده را وادار به خلق و ساختن کند.
وی بیان کرد: ایده خوب، علاوه بر اصالت، باید جریان زیبایی، جان گرفتن و تأثیرگذاری در مخاطب را فراهم کند.
مدرس و پژوهشگر بادبانهای کلام افزود: ادبیات خلاق بستری است که در آن ایده با روش، زبان و عاطفه ترکیب میشود و اثری را میآفریند که نه تقلید است و نه تکرار، بلکه بیانی منحصر بهفرد از یک تجربه یا معنا است.
Tuesday, 22 July , 2025