مصوب ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه استفاده مشترک از اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) و بارگنجهای (کانتینرهای) متعلق به کشورهای مستقل مشترکالمنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی و جمهوری استونی
مصوب ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
ماده واحده ـ موافقتنامه استفاده مشترک از اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) و بارگنجهای (کانتینرهای) متعلق به کشورهای مستقل مشترکالمنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی و جمهوری استونی مشتمل بر یک مقدمه و پنج ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده میشود.
تبصره ـ در اجرای این قانون و اصلاحات بعدی آن رعایت اصول هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
بسم الله الرحمن الرحیم
موافقتنامه استفاده مشترک از اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) و بارگنجهای (کانتینرهای) متعلق به کشورهای مستقل مشترکالمنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی و جمهوری استونی
مقدمه
دولتهای کشورهای عضو این موافقتنامه، که از این پس «طرفها» نامیده می شوند، ضمن ملاک عمل قرار دادن مواد (۳)، (۴) و (۶) موافقتنامه «جداسازی ناوگان دولتی اتاقهای چرخدار قطار (واگنهای) باری و بارگنجهای (کانتینرهای) وزارت راه و ترابری سابق اتحاد جماهیر شوروی میان کشورهای مشترکالمنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی، جمهوری استونی و استفاده مشترک از آنها» مورخ ۲ بهمن ۱۳۷۱ (۲۲ ژانویه ۱۹۹۳)، در خصوص موارد زیر توافق نمودند:
ماده۱ـ
در راهآهنهای طرفهای موافقتنامه، فناوری بهرهبرداری مشترک از اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) باری و بارگنجها (کانتینرها) در مواصلات بین دولتی که پیشبینی کننده استفاده مؤثر، وضعیت فنی مناسب و تأمینکننده ایمنی تردد قطارها میباشد، مورد استفاده قرار میگیرد.
اتاقهای چرخدار قطار (واگنهای) باری و بارگنجهایی (کانتینرهایی) که طبق اسناد طراحی، فناوری و سایر دستورالعملهای اسناد ضوابط(استاندارد) فنی مورد موافقت راه آهنهای طرفها هستند مجاز به استفاده از موافقتنامه استفاده مشترک میباشند.
ماده۲ـ
به منظور عبور روان و بدون مانع قطارها از طریق ایستگاه انتقال، مدیریت راه آهنهای طرفها همراه با نهادها و سازمانهای گمرکی، نیروهای انتظامی، بهداری و سایر نهادها و سازمانهای مشارکت کننده در این فرآیند، اجرای فنا وری یکپارچه مورد توافق انتقال و پذیرش اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) را تأمین نموده، ایستگاههای فوق را توسط ابزارهای فنی جدید توسعه داده و تجهیز میکنند.
ماده۳ـ
طرفها به مقامهای راه آهن خود مسؤولیت تأیید اسناد مربوط که تنظیم کننده اصول استفاده مشترک از اتاقهای چرخدار قطار (واگنهای) باری و بارگنجها (کانتینرها) هستند، مسائل مربوط به تأمین ایمنی آنها، دستگاه (سیستم) تعمیر و خدمات فنی و مسؤولیت مادی استفاده کننده بابت آسیب و از دست رفتن اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) و بارگنجها (کانتینرها) و نحوه محاسبات متقابل بابت استفاده از آنها را محول مینمایند.
ماده۴ـ
اتاقهای چرخدار قطار (واگنهای) باری و بارگنجهای (کانتینرهای) متعلق به مراکز صنعتی یا سایر مراکز، سازمانها و شرکتهای طرفها در صورت استفاده از آنها در مواصلات بینالمللی بر اساس وضعیت فنی خود باید به طور کامل با الزامات ماده (۱) این موافقتنامه مطابقت داشته باشند.
مسؤولیت مادی استفادهکننده بابت آسیب یا از دست رفتن اتاقهای چرخدار قطار (واگنها) و بارگنجها (کانتینرها) مانند وسیله نقلیه مربوط که متعلق به راه آهنهای طرفها میباشد، تعیین میگردد.
ماده۵ ـ
این موافقتنامه به محض امضای آن لازم الاجرا میشود. چنانچه یکی از طرفها تمایل داشته باشد عضویت خود را در این موافقتنامه خاتمه دهد، مراتب را به صورت مکتوب به دولت امین جمهوری بلاروس و همزمان به سایر اعضای این موافقتنامه حداقل ۶ ماه پیش از خروج خود اعلام مینماید.
این موافقتنامه در شهر مسکو در تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۷۱ برابر با ۱۲ مارس ۱۹۹۳ در یک نسخه اصلی به زبان روسی تهیه شده است. نسخه اصلی در بایگانی دولت جمهوری بلاروس که به کشورهای امضاکننده این موافقتنامه رونوشت تأیید شده آن را ارسال می دارد، نگه داشته میشود.
از طرف دولت جمهوری آذربایجان
از طرف دولت جمهوری ارمنستان
از طرف دولت جمهوری بلاروس
از طرف دولت جمهوری گرجستان
از طرف دولت جمهوری قزاقستان
از طرف دولت جمهوری قرقیزستان
از طرف دولت جمهوری مولداوی
از طرف دولت فدراسیون روسیه
از طرف دولت جمهوری تاجیکستان
از طرف دولت ترکمنستان
از طرف دولت جمهوری ازبکستان
از طرف دولت اوکراین
از طرف دولت جمهوری لتونی
از طرف دولت جمهوری لیتوانی
از طرف دولت جمهوری استونی
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن موافقتنامه شامل مقدمه و پنج ماده که گزارش آن توسط کمیسیون عمران به صحن مجلس تقدیم شده بود، پس از تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و چهارم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱۴۰۴/۲/۳ به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف
Sunday, 29 June , 2025