دیگر بر کسی پوشیده نیست که باید صنعت خودروسازی چین، بهعنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان، را جدی گرفت. اما سؤال اصلی این است: برگ برنده اصلی این خودروها چیست؟
به گزارش اکوایران کیفیت، طراحی، مشخصات فنی، امکانات و قیمت، شاید پنج عامل اصلی موفقیت یک خودرو در بازار باشند. عواملی مانند خدمات پس از فروش یا اعتبار برند نیز مهماند، اما به اندازه پنج مورد اول تعیینکننده نیستند.
بررسیهای گسترده از تستها و گزارشهای رسانهها و مجلات معتبر خودرویی دنیا درباره محصولات چین نشان میدهد که محرک اصلی برای اعتبار دادن به خودروهای چینی، قیمت تمامشده پایین آنهاست.
چینیها در حوزه تکنولوژی هم پیشرفت چشمگیری داشتهاند؛ گاهی حتی از رقبای بزرگشان جلو میزنند. اما این مزیت بهتنهایی نمیتواند فاصلهای که با خودروسازان کلاس جهانی دارند را پر کند. این فاصله چیست؟
یکی از نشریات خودرویی، این گپ را با تعبیری جالب «ماشین بودن» نامیده است! از نگاه این نشریه، خودروهای اروپایی، ژاپنی یا آمریکایی ممکن است روی کاغذ کم بیاورند، اما پشت فرمان نشان میدهند که هنوز “ماشینتر” از چینیها هستند.
در واقع، پیشرفت چین در طراحی، تکنولوژی و امکانات محرکهای جانبیاند. این قیمت است که برگ برنده اصلی چینیها را رو میکند.
همین مزیت قیمتی باعث میشود که حتی مدیران ارشد خودروسازی جهان، مثل کوجی ساتو مدیرعامل تویوتا، غرور را کنار بگذارند و به بازدید از خط تولید BYD بروند. تا ببینند جادوی چینیها برای پایین نگه داشتن هزینه تولید چیست.
چین حالا با همکاری یا جذب متخصصان خودروسازان بزرگ، کمکم مفاهیمی مثل لذت رانندگی و کیفیت سواری را هم در محصولاتش تقویت میکند. از طرفی، با خرید برندهای خوشنام اما کمرمق این روزها—مثل MG یا لوتوس—سعی دارد از نگرانی مشتریان برای خرید خودرویی با لوگوی ناآشنا بکاهد.
با این حساب، بیدلیل نیست اگر غربیها—از سیاستمدارانشان تا خودروسازان—از ظهور اژدهای صنعت خودرو احساس خطر کنند.
Sunday, 27 July , 2025