وزارت نیرو 

وزارت نیرو 

وزارت صنعت، معدن و تجارت

 سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۲/۱۷ به پیشنهاد شماره ۱۴۰۳/۸۹۱۲۶/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۴وزارت نیرو (و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت) و به استناد جزء (۲) بند (ب) ماده (۳۹) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی جزء (۲) بند (ب) ماده (۳۹) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (موضوع مدیریت یکپارچه توسعه، اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های سرمایه‌گذار حوزه آب و برق)

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ قانون: قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳.

۲ـ نظام فنی و اجرایی یکپارچه: مجموعه ای از عوامل، اصول، برنامه‌ها، فرایندها و اسناد (مقررات، ضوابط و دستورالعمل‌ها) مربوط به مدیریت، پیدایش، پدیدآوری و بهره‌برداری طرح‌های سرمایه‌گذاری و زیرطرح (پروژه)‌های ساخت و ساز، موضوع ماده (۳۴) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ و آیین‌نامه اجرایی آن (موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۵۲۵۴/ت۵۷۶۹۷هـ مورخ ۱۴۰۰/۳/۸).

۳ـ مدیریت یکپارچه آب و برق: برنامه‌ریزی و هماهنگی در مدیریت به هم پیوسته آب/ برق با هدف بهینه‌سازی و مدیریت تولید و مصرف، افزایش بهره‌وری و کاهش اثرات سوء محیط زیستی در هر یک از بخش‌های آب و برق.

۴ـ سرمایه‌پذیر: شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و وابسته وزارت نیرو و یا سایر سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی.

۵ ـ سرمایه‌گذار: اشخاص حقیقی یا حقوقی داخلی یا خارجی که براساس قوانین و مقررات، اجازه سرمایه‌گذاری دارند.

۶ ـ نظارت: مجموع فعالیت‌های استاندارد شده، که برای پایش (کنترل) و حصول اطمینان از دستیابی به اهداف انجام طرح/ زیرطرح (پروژه) سرمایه‌گذاری با تأکید و تمرکز بر کیفیت، کمیّت و زمان بندی تحویل محصول در چهارچوب نظام فنی و اجرایی یکپارچه و سیاست‌های ابلاغی و مقررات وزارت نیرو به عمل می‌آید.

۷ـ طرح/زیرطرح (پروژه) سرمایه‌گذاری: طرح‌ها و زیرطرح (پروژه)‌های موضوع بند (۴) ماده (۱) آیین‌نامه نظام فنی و اجرایی یکپارچه در حوزه آب و برق موضوع تصویب نامه شماره ۲۵۲۵۴/ت۵۷۶۹۷هـ مورخ ۱۴۰۰/۳/۸.

۸ ـ شرکت مادرتخصصی: شرکت‌های مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران، مهندسی آب و فاضلاب کشور، مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، تولید نیروی برق حرارتی و مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب).

۹ ـ ساتبا: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق.

۱۰ ـ مشاور سرمایه‌پذیر: مشاوران دارای صلاحیت مطابق ماده (۲۲) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱ و آیین‌نامه‌های اجرایی آن.

۱۱ـ مجوز/ پروانه احداث: اجازه‌نامه‌ای که توسط وزارت نیرو به سرمایه‌گذار برای ایجاد تأسیسات در حوزه آب و برق ازجمله طرح‌های نوسازی خطوط آب و برق و احیاء و بازآوری اتلاف در شبکه‌های آب و برق، براساس قوانین و مقررات مربوط اعطا می‌شود.

۱۲ـ مجوز/ پروانه بهره‌برداری: اجازه‌نامه‌ای که توسط وزارت نیرو به سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از تأسیسات در حوزه آب و برق ازجمله طرح‌های نوسازی خطوط آب و برق و احیاء و بازآوری اتلاف در شبکه‌های آب و برق، بر اساس قوانین و مقررات مربوط اعطا می‌شود.

ماده۲ـ دامنه شمول این آیین‌نامه نظارت بر طرح‌ها/ زیرطرح (پروژه )‌های سرمایه‌گذاری با موضوع آب و برق می‌باشد.

ماده۳ـ سطوح نظارت بر طرح‌های سرمایه‌گذاری به شرح زیر است:

۱ـ نظارت کلان در مرحله پیدایش و مطالعات توجیهی: در این مرحله، نظارت کلان مشتمل بر بررسی گزارش نیازسنجی، مطالعات توجیهی، ضرورت انجام طرح، روش تدارک زیرطرح (پروژه) و اخذ مجوزهای مربوط به منظور تسریع صدور مجوز/ پروانه احداث برای سرمایه‌گذار توسط شرکت مادرتخصصی و ساتبا صورت می‌پذیرد.

تبصره ـ وزارت نیرو در صدور موافقت اصولی/پروانه احداث با ایجاد پنجره واحد مجوزهای آب و برق به صورت یکپارچه اقدام می‌نماید.

۲ـ نظارت در سطح خرد: امور نظارتی در سطح خرد حسب نوع طرح و قرارداد سرمایه‌گذاری، شامل نظارت بر یک یا چند مرحله از مراحل زیر که توسط سرمایه‌پذیر یا با استفاده از خدمات مشاور سرمایه‌پذیر انجام می‌شود:

الف ـ مرحله مطالعات و طراحی: در این مرحله، مطالعات طراحی پایه و تفصیلی، روش‌های ارجاع کار و انعقاد قرارداد انجام می‌شود.

ب ـ مرحله اجرا: این مرحله، شامل عملیات اجرایی زیرطرح (پروژه) است که پس از مرحله مطالعات و طراحی آغاز می‌شود.

پ ـ مرحله بهره‌برداری: در این مرحله، فعالیت‌هایی شامل بهره‌برداری و انجام تعمیرات و بازرسی‌های لازم مطابق دستورالعمل‌های مشخص شده انجام می‌گیرد و براساس قوانین و مقررات موجود، مجوز/ پروانه بهره‌برداری اعطا می‌شود.

ت ـ مرحله انتقال: بسته به نوع قرارداد، در پایان دوره مشارکت، ممکن است زیرطرح (پروژه) به فعالیت خود خاتمه دهد و تأسیسات آماده به کار، تحویل سرمایه‌پذیر شود (بی اُتی یا آراُتی یا بیع متقابل یا ترتیبات قراردادی مشابه آن) و یا زمان زیرطرح (پروژه) تمدید و سرمایه‌گذار طی یک دوره مورد توافق دیگر (با شرایط اولیه قرارداد یا شرایط جدید مورد توافق) به بهره‌برداری و تولید محصول ادامه دهد و یا براساس مفاد قرارداد ممکن است زیرطرح (پروژه) به تملک سرمایه‌گذار (بی اٌ اٌ یا ترتیبات قراردادی مشابه) درآید.

ماده۴ـ به منظور نظارت بر طرح‌ها/ زیرطرح (پروژه )های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌پذیر می تواند براساس ماهیت و مرحله انجام طرح/ زیرطرح (پروژه ) سرمایه‌گذاری از خدمات مشاور سرمایه‌پذیر طبق ضوابط و مقررات مربوط استفاده نماید.

ماده۵ ـ در کلیه مراحل اجرای طرح/ زیرطرح (پروژه)های موضوع این آیین‌نامه رعایت الزامات قانونی از جمله مقررات محیط زیستی ضروری است.

ماده۶ ـ وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است فهرست طرح/ زیرطرح (پروژه)های سرمایه‌گذاری در حوزه آب و برق برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به صورت سالانه منتشر کند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف

جزء (۲) بند (ب) ماده (۳۹) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

ماده ۳۹- به‌منظور اصلاح الگوی مصرف بهینه آب و ارتقای بهره‌وری، اقدامات زیر انجام می‌شود:

ب-

۲- وزارت نیرو مکلف است در راستای مدیریت یکپارچه آب و برق، در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های آب و انرژی و قوانین «مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق» و «توزیع عادلانه آب»، ضمن بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های فنی و اجرائی بخش غیردولتی، بر توسعه، اجرا و بهره‌برداری از طرحهایی که توسط سرمایه‌گذاران حوزه آب و برق اجرا می‌شود، نظارت نماید. مجریان این طرحها مکلفند در چهارچوب نظام فنی و اجرائی و سیاست­‌های ابلاغی و مقررات وزارت نیرو طرح‌ها و زیرطرح(پروژه­)های خود را اجرا نمایند.

‌‌آیین‌نامه اجرائی این جزء توسط وزارت نیرو و با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می ­شود و به‌تصویب هیأت وزیران‌ می‌رسد.