سوال : چنانچه پس از صدور رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مبنی بر صدور جریمه، مالک راساً اقدام به اعاده به وضع سابق نمایدآیا تکلیفی متوجه شهرداری و متخلف از باب اجرای حکم و پرداخت جرایم می باشد وآیا جرایم مصوب درآرای کمیسیون به جهت تخلف مذکورکان لم یکن تلقی می گردد یا خیر؟ […]

سوال :
چنانچه پس از صدور رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مبنی بر صدور جریمه، مالک راساً اقدام به اعاده به وضع سابق نمایدآیا تکلیفی متوجه شهرداری و متخلف از باب اجرای حکم و پرداخت جرایم می باشد وآیا جرایم مصوب درآرای کمیسیون به جهت تخلف مذکورکان لم یکن تلقی می گردد یا خیر؟

پاسخ :
تبصره ۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری بیان می دارد:«…درمواردی که شهرداری از ادامه ساختمان بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری می کند مکلف است حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ جلوگیری موضوع را درکمیسیون مذکور مطرح نماید درغیراین صورت کمیسیون به تقاضای ذی نفع به موضوع رسیدگی خواهد کرد. درصورتی که تصمیم کمیسیون بر قلع تمام یا قسمتی از بنا باشد مهلت مناسبی که نباید از دو ماه تجاوز کند تعیین می نماید شهرداری مکلف است تصمیم مزبور را به مالک ابلاغ کند. هرگاه مالک درمهلت مقرر اقدام به قلع بنا ننماید شهرداری رأساً اقدام کرده و هزینه آنرا طبق مقررات آئین نامه اجرای وصول عوارض از مالک دریافت خواهد نمود.» مستنبط این است که، اجرای آرای کمیسیون های ماده ۱۰۰ بدواً بر عهده خود مالک است، لذا در فرضی که رای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها متضمن پرداخت جریمه است و مالک جریمه را پرداخت نمی کند و راساٌ اقدام به تخریب و یا اعاده به وضع سابق می کند اجرای رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی برپرداخت جریمه منتفی است و دیگر مالک تکلیفی به پرداخت جریمه ندارد.