با صلح عمری بهتر آشنا شویم در وصیت افراد تنها می‌توانند تا یک سوم اموال خود را برای بعد از فوت خود وصیت کنند. مابقی اموال بر اساس قانون ارث تقسیم می‌شود. به همین دلیل کسانی که مایل ‌اند تمام اموال را منتقل کنند باید سند رسمی انتقال تنظیم کنند. در توافق صلح عمری ، […]

با صلح عمری بهتر آشنا شویم
در وصیت افراد تنها می‌توانند تا یک سوم اموال خود را برای بعد از فوت خود وصیت کنند. مابقی اموال بر اساس قانون ارث تقسیم می‌شود. به همین دلیل کسانی که مایل ‌اند تمام اموال را منتقل کنند باید سند رسمی انتقال تنظیم کنند. در توافق صلح عمری ، مالک علاوه بر اینکه می‌تواند تمام مال را منتقل کند ، ضمن انتقال سند حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش حفظ می‌کند. می‌توانیم صلح عمري را به دو روش انجام دهیم :

۱)صلح عمری با سند عادی :
صلحنامه ممکن است بین طرفین و بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، منعقد شود. یعنی طرفین توافقاتشان را بر روی یک برگه به صورت دستنویس منعکس کنند . چنین صلح نامه ای معتبر است ؛ اما چون یک سند عادی محسوب می شود، ممکن است مورد ادعای انکار ، تردید یا جعل قرار بگیرد.

۲)صلح عمری با سند رسمی :
ممکن است مالک و متصالح با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اقدام به تنظیم صلح نامه عادی نمایند. با توجه به اینکه چنین صلح نامه ای در دفتر اسناد رسمی و توسط سردفتر با رعایت تشریفات قانونی و در حدود صلاحیت او تنظیم می شود، یک سند رسمی است. صلح نامه ی رسمی نمی تواند مورد ادعای انکار و تردید قرار بگیرد و تنها می توان ادعای جعل را نسبت به آن مطرح کرد.