ماده ۱ خانواده به عنوان کانون اصلی رشد تعالی و آرامش انسان اصالت دارد و برهنگی بی عفتی، کشف حجاب و بدپوششی در انظار عمومی معابر یا اماکن عمومی که نوعاً در منظر نامحرم است اعم از فضای حقیقی یا مجازی و تبلیغ یا ترویج رفتارهای مذکور نقض بندهای (۱) و (۷) اصل سوم (۳) و اصل دهم (۱۰) قانون اساسی است و مطابق احکام این قانون و سایر قوانین ممنوع میباشد.
فهرست عناوین این صفحه
متن نهایی قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب»
فصل اول – کلیات
ماده ۱ خانواده به عنوان کانون اصلی رشد تعالی و آرامش انسان اصالت دارد و برهنگی بی عفتی، کشف حجاب و بدپوششی در انظار عمومی معابر یا اماکن عمومی که نوعاً در منظر نامحرم است اعم از فضای حقیقی یا مجازی و تبلیغ یا ترویج رفتارهای مذکور نقض بندهای (۱) و (۷) اصل سوم (۳) و اصل دهم (۱۰) قانون اساسی است و مطابق احکام این قانون و سایر قوانین ممنوع میباشد.
تبصره ۱- اصالت خانواده بر اساس سیاستهای کلی نظام در حوزه خانواده عبارت است از محور قرار گرفتن خانواده در تصویب و اجرای قوانین مقررات برنامه ها سیاستهای اجرائی و تمام نظامات آموزشی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی به ویژه نظام مسکن و شهرسازی، تحکیم و ارتقاء سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف خدمت و احترام و مودت و رحمت
تبصره ۲- بی عفتی عبارت است از هر نوع رفتار و گفتار و حرکت شهوانی خلاف شرع
ماده ۲- وزارت کشور با تشکیل ستاد موضوع بند (۶-۲) ماده (۶) مصوبه شماره ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی که در این قانون به اختصار «استاد» نامیده میشود با حفظ استقلال دستگاهها در انجام تکالیف قانونی وظیفه هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادها و اشخاص حقوقی که در این قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب برای آنها تکلیف مشخص شده است بر عهده دارد و با استفاده حداکثری از همه ظرفیتها، امکانات منابع و تشکلهای غیر دولتی و مردمی اقدام می نماید و گزارش آن را ابتدای آبان ماه هر سال به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.
تبصره ۱- ستاد با عضویت بالاترین مقام دستگاههای مذکور در فصل سوم این قانون به استثنای ماده (۱۷) و رئیس شورای عالی استانها و دو نفر از اعضای کمیسیونهای قضائی و حقوقی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی هر کمیسیون یک نفر به انتخاب مجلس به عنوان ناظر تشکیل میشود.
تبصره ۲- دستگاههای مذکور در فصل سوم این قانون که ذیل قوه مجریه نیستند از جمله نیروهای نظامی و انتظامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با إذن مقام معظم رهبری موظف به همکاری با ستاد میباشند.
تبصره ۳- دستگاههای اجرائی و نهادهای مذکور در این قانون مکلفند گزارش عملکرد سالانه خود را تا ابتدای مهرماه هر سال به وزارت کشور ارائه دهند.
تبصره ۴- رئیس مجلس شورای اسلامی مکلف است هر سال یک جلسه علنی مجلس را در اجرای ماده (۱۰۷) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش موضوع این ماده اختصاص دهد.
تبصره ۵- قوه قضائیه در اجرای وظایف خود مکلف به رعایت این قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب میباشد.
فصل دوم وظایف عمومی دستگاههای اجرائی
ماده – کلیه دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلفند در دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان نسبت به آموزش سبک زندگی اسلامی خانواده محور به ویژه تعهد زوجین به یکدیگر و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به صورت حضوری در هر سال اقدام کنند.
تبصره ۱- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه محتوای آموزشی موضوع این ماده را مطابق احکام این قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب تهیه و به شورای مذکور ارسال کند نظرات اصلاحی آن شورا برای آن سازمان لازم الاتباع است. عدم اعلام نظر شورای مذکور ظرف حداکثر سه ماه مانع از اجرای محتوای آموزشی مذکور نیست.
تبصره ۲- دستگاههای اجرائی موضوع این ماده مکلفند با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برنامه هایی جهت تبیین سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در قالب محتوای آموزشی موضوع تبصره (۱) این ماده، با بهره گیری از شیوه های مناسب هنری و اجرائی برای خانواده های کارکنان خود طراحی و برگزار نمایند.
ماده ۴- دستگاههای مذکور در فصل سوم این قانون مکلفند ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون شاخصهای ارزیابی و اثربخشی عملیاتی خود را در چهارچوب اسناد و قوانین بالادستی مطابق با وظایف تخصصی تعیین شده در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه عفاف و حجاب و این قانون تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند نظرات اصلاحی آن شورا، لازم الاتباع است. پس از گذشت سه ماه عدم اعلام نظر این شورا مانع از اجرای شاخصهای مذکور نیست. همچنین دستگاههای مذکور موظفند برنامه اقدام سالانه خود در حوزه عفاف و حجاب را ابتدای خردادماه هر سال در چهارچوب شاخصهای تأیید شده به ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب جهت تصویب و نظارت بر اجرای آن ارائه نمایند تا حداکثر ظرف سه ماه به تصویب اکثریت وزرای عضو ستاد برسد.
ماده ۵- کارگروه ساماندهی مد و لباس موظف است بر اساس معیارهای مصوب شورای فرهنگ عمومی کشور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است دستور العمل سالانه طراحی تولید و عرضه لباس و معیارها و شرایط واردات لباس متناسب با سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب را برای دستگاههای اجرائی مربوط و کلیه صنوف و صنایع مرتبط تهیه نماید. این دستور العمل پس از تصویب در کمیسیون متشکل از وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش و پرورش و صنعت معدن و تجارت و ابلاغ توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۳) این قانون و کلیه صنوف و صنایع مرتبط لازم الاتباع است.
تبصره- شورای فرهنگی عمومی کشور بر اساس معیارهایی که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است موظف است دستور العمل سالانه طراحی تولید و عرضه اسباب بازی عروسک و مجسمه متناسب با سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب را به دستگاههای اجرائی مربوط و کلیه صنوف و صنایع مرتبط از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نماید. این دستور العمل برای کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۳) این قانون و کلیه صنوف و صنایع مرتبط لازم الاتباع است.
ماده ۶- تولید پارچه چادری مشکی چادر مشکی مقنعه و همچنین تولید مانتو مطابق معیارهای مصوب مذکور در ماده (۵) این قانون از مصادیق فعالیت فرهنگی موضوع بند (ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی محسوب می شود.
تبصره – سازمان صدا و سیما نرخ تبلیغات کالاها و خدمات موضوع این ماده را بر اساس تعرفه کالاهای فرهنگی اعمال می کند.
فصل سوم – تکالیف اختصاصی دستگاههای اجرائی
ماده ۷- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تحقق اهداف این قانون مکلف به انجام دادن وظایف زیر است:
۱- نظام جامع رتبه بندی محتوای محصولات و تولیدات فرهنگی را بر مبنای شاخصها و اولویتهای محتوایی حوزه عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و به شورای مذکور ارسال کند نظرات اصلاحی آن شورا لازم الاتباع است. پس از گذشت سه ماه عدم اعلام نظر شورای مذکور مانع از اجرای نظام جامع مذکور نیست هرگونه حمایت مادی و معنوی و میزان برخورداری از امتیازات و یارانه ها متناسب با نظام جامع رتبه بندی محتوایی اعمال می شود.
۲. عدم صدور هر نوع مجوز برای آثار مغایر با شاخصها و اهداف این قانون و سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳. رصد و پایش سالانه تأثیر اجرای این قانون با نظارت و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و ارزیابی در کمیسیونهای فرهنگی و قضائی و حقوقی و ارائه گزارش آن کمیسیونها به صحن علنی
۴. تدارک تمهید و تقویت تولیدات هنری و رسانه ای تأثیرگذار در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب
ماده ۸- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق اهداف این قانون مکلف به انجام دادن وظایف زیر است:
۱. تهیه و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی در جهت معرفی و ترویج نمادها و الگوهای سبک زندگی اسلامی خانواده محور» و «فرهنگ عفاف و حجاب و احکام مرتبط با تأکید بر مخاطبان کودک و نوجوان و پرهیز از ترویج تبرج روابط ناسالم الگوهای ضد خانواده در تولید و پخش برنامه ها و تبلیغات صدا و سیما؛
۲. آگاه سازی و روشنگری درباره نمادها و جریانهای فعال علیه بنیان خانواده و فرهنگ عفاف و حجاب یا مروج برهنگی هرزگی همجنس بازی یا سایر مفاسد مخل بنیان خانواده
۳. پخش رایگان برنامه های تخصصی تهیه شده توسط دستگاههای اجرائی و نهادهای غیر دولتی و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی فعال در عرصه عفاف و حجاب مطابق معیارهای استانداردهای تولید و پخش سازمان صدا و سیما؛
تبصره – سازمان صدا و سیما موظف است استانداردهای مربوطه را به دستگاهها و نهادها و اشخاص درخواست کننده موضوع این بند اعلام نماید.
۴. ترغیب و تشویق هنرمندان و تولید کنندگان آثار فرهنگی فاخر به منظور ارائه راهکارهای بدیع و جذاب در راستای تعمیق و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب
۵. عدم انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی که کشف حجاب یا بی عفتی یا بدپوششی یا برهنگی را ترویج یا تبلیغ نموده یا مرتکب رفتارهای مذکور در انظار عمومی معابر یا اماکن عمومی که نوعاً در منظر نامحرم است اعم از فضای حقیقی یا مجازی می شوند و عدم دعوت آنها به برنامه های صدا و سیما
تبصره – حکم این بند در خصوص مواردی که با تشخیص رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضرورت داشته باشد از جمله مناظرات و مباحثات و همچنین در خصوص اتباع خارجی مشروط به اینکه در داخل کشور ایران مرتکب رفتارهای مذکور در این بند نشده باشند، مجری نیست.
۶- استفاده از الگوهای مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس برای الگوسازی پوشش متناسب با سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در محصولات تولیدی از قبیل برنامه های تلویزیونی و مجموعه های نمایشی و پرهیز از استفاده از الگوهای نامناسب در آنها
۷. تدوین دستور العمل محتوای صوت و تصویر فراگیر در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب به تفکیک برای صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی بر اساس مصوبه جلسه ۸۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون
۸- جلوگیری از تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر مروج فساد برهنگی بی عفتی کشف حجاب و بدپوششی در شبکه نمایش خانگی بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و احکام این قانون
۹. تهیه و ابلاغ دستور العمل و تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در سکوهای انتشار جهت تأمین اهداف این قانون بر اساس مصوبه جلسه ۸۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون؛
۱۰. تهیه و ابلاغ دستور العمل به کارگیری نگهداشت و تعالی حرفه ای مجریان در راستای سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب
۱۱. تولید و پخش فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی (سریالهای) (الف) ویژه در حوزه سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب
۱۲- اطلاع رسانی مناسب در مورد احکام این قانون و پیگیری رسانه ای میزان تحقق و رفع موانع آن
در حال تکمیل…
Monday, 30 June , 2025